Jakie najważniejsze sprawy trzeba załatwić po przeprowadzce?
Przygotowując się do przeprowadzki, często tworzymy szczegółowy plan i spisujemy listę rzeczy, które musimy spakować czy czynności, jakie musimy wykonać w związku ze zmianą miejsca zamieszkania. Dopilnowanie wszystkich formalności jest niezwykle ważne, bo w przeciwnym wypadku będą nas czekać negatywne konsekwencje.
Zmiana adresu wpływa na wiele kwestii związanych z codziennym życiem. Niektóre instytucje należy powiadomić o przeprowadzce w ciągu kilku dni od daty zmiany miejsca zamieszkania. W poniższym artykule przeczytamy, o czym trzeba pamiętać w trakcie przeprowadzki oraz wskażemy, jakie formalności należy dopełnić, by cieszyć się spokojem w nowej lokalizacji. Zainteresowanych zachęcamy do lektury.
O czym należy pamiętać – lista formalności przy przeprowadzce
Przygotowania do przeprowadzki to nie tylko spakowanie rzeczy i zorganizowanie transportu. Oczywiście bezpieczny przewóz mebli i transport sprzętu AGD i RTV są ważnymi elementami, o które musimy zadbać, jednak to nie wszystko. Wraz ze zmianą adresu czeka nas dopełnienie kilku formalności. Na szczęście wiele z nich możemy załatwić drogę elektroniczną, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, które pozwala na zaoszczędzenie czasu. W dalszej części wskażemy na najważniejsze kwestie formalne, jakich musimy dopilnować po przeprowadzce.
Formalności związane z wymeldowaniem i zameldowaniem w nowym miejscu
Na samym początku musimy wymeldować się z poprzedniego mieszkania. W tym celu należy złożyć wniosek w formie pisemnej lub wysłać go w formie elektronicznej odpowiedniemu organowi gminy. Z kolei, by zameldować się w nowym lokum, musimy posiadać określoną podstawę prawną, której potwierdzeniem może być umowa najmu, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. W przypadku zameldowania dziecka konieczne jest dołączenie do wniosku skróconego odpisu aktu urodzenia. Załatwianie wszystkich kwestii formalnych w wyznaczonych terminach jest bardzo ważne dla spokojnego funkcjonowania w nowym miejscu.
Wypowiedzenie umów z różnymi dostawcami usług
Kolejną ważną czynnością jest wypowiedzenie umów z różnymi usługodawcami. Zazwyczaj tego rodzaju zobowiązania wypowiada się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, więc musimy się tym zająć wystarczająco wcześnie. Okres wypowiedzenia telewizji kablowej, internetu czy telefonii można sprawdzić w umowie.
W sytuacji, gdy mieszkanie lub dom jednorodzinny zmieniają właściciela, trzeba wszystkie media, czyli gaz, energię i wodę, przepisać na inne nazwisko. W wypadku, gdy lokum zostaje puste, konieczne jest jak najszybsze poinformowanie o tym dostawców mediów, by nie naliczyli niepotrzebnych opłat.
Przekierowanie korespondencji na nowy adres
Po zameldowaniu się w nowym miejscu od razu powinniśmy przekierować korespondencje na aktualny adres zamieszkania. W przeciwnym razie możemy mieć spore trudności z dotarciem do wysyłanych pocztą dokumentów. Zmiany adresu korespondencyjnego możemy dokonać, podchodząc do oddziału banku czy poszczególnych instytucji lub poprzez wypełnienie wniosku internetowego.
Aktualizacja adresu i danych kontaktowych jest jednym z ważniejszych obowiązków, jakie musimy wykonać po przeniesieniu się do nowego miejsca.
Zmiana lekarza rodzinnego
Kolejnym istotnym aspektem będzie zmiana lekarza rodzinnego. Każdy z nas ma prawo dwa razy w roku bezpłatnie zmienić lekarza, pielęgniarkę i położną POZ. By zapisać się do nowej przychodni, wystarczy zgłosić taką chęć w dotychczasowej placówce.
Powiadomienie banków i ubezpieczycieli oraz zmiana urzędu skarbowego
O nowym miejscu zamieszkania należy poinformować banki, w których posiadamy konta oraz firmy ubezpieczeniowe. Jedną z ważniejszych czynności, jakie musimy wykonać zaraz po przeprowadzce, jest zmiana urzędu skarbowego. Na dopilnowanie tej formalności mamy jedynie 7 dni od daty zmiany miejsca zamieszkania. W tym czasie musimy wypełnić i złożyć specjalny formularz NIP-3. Gdy zapłaciliśmy podatek od nieruchomości, trzeba powiadomić urząd miasta lub gminy o zmianie naszego adresu.
O co jeszcze warto zadbać w trakcie przeprowadzki?
Odpowiednie przygotowanie i dokładne zaplanowanie całego procesu pakowania i przewozu dobytku sprawia, że przeprowadzka przebiega sprawnie i bezproblemowo. Na samym początku warto ustalić dokładny termin zmiany lokalu i zorganizować na ten dzień transport. Firmy transportowe oferują wynajem różnego rodzaju samochodów dostawczych, które są niezbędne w czasie przeprowadzek mieszkań, czy przeprowadzek firm i biur. Przed przystąpieniem do pakowania warto zaopatrzyć się w kartony, taśmy i folię bąbelkową. Dokładne zabezpieczenie delikatnych przedmiotów zmniejszy ryzyko wystąpienia uszkodzeń. W celu lepszej organizacji warto każdy karton dokładnie podpisać. Znacznie ułatwi nam to późniejsze rozpakowywanie w nowym mieszkaniu.
Przed spakowaniem sprzętu elektrycznego należy dokładnie go oczyścić, odłączyć wszystkie kable i wyjąć baterie. Gdy na naszym laptopie znajduje się wiele ważnych danych, warto przed spakowaniem go zrobić kopię zapasową. Jeśli zależy nam na szybkim i bezpiecznym przewozie mienia, to powinniśmy skorzystać z pomocy doświadczonej firmy. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasze rzeczy zostaną starannie zabezpieczone i ostrożnie przewiezione do dowolnego miejsca, a my będziemy mogli skupić się na dopilnowaniu wszelkich formalności związanych z nowym miejscem zamieszkania.
Dlaczego warto skorzystać z naszej firmy?
Wysoka jakość
Ubezpieczenie transportu
Niskie ceny
Duży obszar działania
Planujesz przeprowadzkę? Poczytaj nasze porady