Jakie najważniejsze sprawy trzeba załatwić po przeprowadzce?

Przygotowując się do przeprowadzki, często tworzymy szczegółowy plan i spisujemy listę rzeczy, które musimy spakować czy czynności, jakie musimy wykonać w związku ze zmianą miejsca zamieszkania. Dopilnowanie wszystkich formalności jest niezwykle ważne, bo w przeciwnym wypadku będą nas czekać negatywne konsekwencje. 

Zmiana adresu wpływa na wiele kwestii związanych z codziennym życiem. Niektóre instytucje należy powiadomić o przeprowadzce w ciągu kilku dni od daty zmiany miejsca zamieszkania. W poniższym artykule przeczytamy, o czym trzeba pamiętać w trakcie przeprowadzki oraz wskażemy, jakie formalności należy dopełnić, by cieszyć się spokojem w nowej lokalizacji. Zainteresowanych zachęcamy do lektury.

O czym należy pamiętać – lista formalności przy przeprowadzce

Przygotowania do przeprowadzki to nie tylko spakowanie rzeczy i zorganizowanie transportu. Oczywiście bezpieczny przewóz mebli i transport sprzętu AGD i RTV są ważnymi elementami, o które musimy zadbać, jednak to nie wszystko. Wraz ze zmianą adresu czeka nas dopełnienie kilku formalności. Na szczęście wiele z nich możemy załatwić drogę elektroniczną, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, które pozwala na zaoszczędzenie czasu. W dalszej części wskażemy na najważniejsze kwestie formalne, jakich musimy dopilnować po przeprowadzce.

Formalności związane z wymeldowaniem i zameldowaniem w nowym miejscu

Na samym początku musimy wymeldować się z poprzedniego mieszkania. W tym celu należy złożyć wniosek w formie pisemnej lub wysłać go w formie elektronicznej odpowiedniemu organowi gminy. Z kolei, by zameldować się w nowym lokum, musimy posiadać określoną podstawę prawną, której potwierdzeniem może być umowa najmu, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. W przypadku zameldowania dziecka konieczne jest dołączenie do wniosku skróconego odpisu aktu urodzenia. Załatwianie wszystkich kwestii formalnych w wyznaczonych terminach jest bardzo ważne dla spokojnego funkcjonowania w nowym miejscu.

Wypowiedzenie umów z różnymi dostawcami usług

Kolejną ważną czynnością jest wypowiedzenie umów z różnymi usługodawcami. Zazwyczaj tego rodzaju zobowiązania wypowiada się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, więc musimy się tym zająć wystarczająco wcześnie. Okres wypowiedzenia telewizji kablowej, internetu czy telefonii można sprawdzić w umowie.

W sytuacji, gdy mieszkanie lub dom jednorodzinny zmieniają właściciela, trzeba wszystkie media, czyli gaz, energię i wodę, przepisać na inne nazwisko. W wypadku, gdy lokum zostaje puste, konieczne jest jak najszybsze poinformowanie o tym dostawców mediów, by nie naliczyli niepotrzebnych opłat.

Przekierowanie korespondencji na nowy adres

Po zameldowaniu się w nowym miejscu od razu powinniśmy przekierować korespondencje na aktualny adres zamieszkania. W przeciwnym razie możemy mieć spore trudności z dotarciem do wysyłanych pocztą dokumentów. Zmiany adresu korespondencyjnego możemy dokonać, podchodząc do oddziału banku czy poszczególnych instytucji lub poprzez wypełnienie wniosku internetowego.

Aktualizacja adresu i danych kontaktowych jest jednym z ważniejszych obowiązków, jakie musimy wykonać po przeniesieniu się do nowego miejsca.

Zmiana lekarza rodzinnego

Kolejnym istotnym aspektem będzie zmiana lekarza rodzinnego. Każdy z nas ma prawo dwa razy w roku bezpłatnie zmienić lekarza, pielęgniarkę i położną POZ. By zapisać się do nowej przychodni, wystarczy zgłosić taką chęć w dotychczasowej placówce.

Powiadomienie banków i ubezpieczycieli oraz zmiana urzędu skarbowego

O nowym miejscu zamieszkania należy poinformować banki, w których posiadamy konta oraz firmy ubezpieczeniowe. Jedną z ważniejszych czynności, jakie musimy wykonać zaraz po przeprowadzce, jest zmiana urzędu skarbowego. Na dopilnowanie tej formalności mamy jedynie 7 dni od daty zmiany miejsca zamieszkania. W tym czasie musimy wypełnić i złożyć specjalny formularz NIP-3. Gdy zapłaciliśmy podatek od nieruchomości, trzeba powiadomić urząd miasta lub gminy o zmianie naszego adresu.

O co jeszcze warto zadbać w trakcie przeprowadzki?

Odpowiednie przygotowanie i dokładne zaplanowanie całego procesu pakowania i przewozu dobytku sprawia, że przeprowadzka przebiega sprawnie i bezproblemowo. Na samym początku warto ustalić dokładny termin zmiany lokalu i zorganizować na ten dzień transport. Firmy transportowe oferują wynajem różnego rodzaju samochodów dostawczych, które są niezbędne w czasie przeprowadzek mieszkań, czy przeprowadzek firm i biur. Przed przystąpieniem do pakowania warto zaopatrzyć się w kartony, taśmy i folię bąbelkową. Dokładne zabezpieczenie delikatnych przedmiotów zmniejszy ryzyko wystąpienia uszkodzeń. W celu lepszej organizacji warto każdy karton dokładnie podpisać. Znacznie ułatwi nam to późniejsze rozpakowywanie w nowym mieszkaniu.

Przed spakowaniem sprzętu elektrycznego należy dokładnie go oczyścić, odłączyć wszystkie kable i wyjąć baterie. Gdy na naszym laptopie znajduje się wiele ważnych danych, warto przed spakowaniem go zrobić kopię zapasową. Jeśli zależy nam na szybkim i bezpiecznym przewozie mienia, to powinniśmy skorzystać z pomocy doświadczonej firmy. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasze rzeczy zostaną starannie zabezpieczone i ostrożnie przewiezione do dowolnego miejsca, a my będziemy mogli skupić się na dopilnowaniu wszelkich formalności związanych z nowym miejscem zamieszkania.

Zadzwoń teraz

Wyślij prośbę o wycenę usługi


Zostawienie wiadomości nic nie kosztuje, otrzymasz od nas bezpłatną wycenę usługi

    Twoje imię i nazwisko (wymagane)


    Twój e-mail (wymagane)


    Telefon (wymagane)

    Temat


    Twoja wiadomość

    Wpisz poniżej megaprzeprowadzki

     

    Dlaczego warto skorzystać z naszej firmy?

     

    R

    Wysoka jakość

    Ubezpieczenie transportu

    Niskie ceny

    Duży obszar działania

    Planujesz przeprowadzkę? Poczytaj nasze porady

     

    Usługi przewozowe

    Dla wielu rodzin przyczyną wielu nieporozumień jest pakowanie rzeczy do przeprowadzki. W Krakowie są na szczęście firmy, które oferują kompleksowe usługi w tym zakresie. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej będzie zapłacić i zlecić profesjonalnej firmie to...

    Przeprowadzka w czasie pandemii, epidemii i kwarantanny – 4 zasady, o których należy pamiętać

    Czasy epidemii czy pandemii i często z nimi związanej kwarantanny nie są najlepszym momentem na przeprowadzkę. Część osób, jeśli ma taką możliwość, odracza ją na późniejszy okres. Jeśli jednak kończy nam się umowa i musimy się przeprowadzić, warto wiedzieć, jak zrobić...

    5 sposobów na szybkie spakowanie ubrań przed przeprowadzką

      Ubrania to często najliczniej przez nas posiadane rzeczy, których spakowanie przed planowaną przeprowadzką staje się wyzwaniem. Zanim wszystko wrzucimy do jednego worka, zastanówmy się, jak spakować się sprawnie, by uniknąć dodatkowego wysiłku podczas...

    Przewóz przedmiotów i materiałów nietypowych

    Kupno nowego zestawu wypoczynkowego, czy ogromnej szafy do sypialni z reguły stawia przed nami jedno istotne pytanie, – jak przewieźć meble ? Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest profesjonalny transport mebli. Kraków jest dużym ośrodkiem miejskim, w którym...

    6 rzeczy, których nie warto brać ze sobą do nowego lokum

    Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele niepotrzebnych rzeczy gromadzimy - dotyczy to zwłaszcza osób, które rzadko się przeprowadzają. Dopiero przy okazji przenosin do nowego lokum odkrywamy, jak bardzo zagraciliśmy swoją dotychczasową przestrzeń do życia....